علی مع الحق والحق مع العلی

علی مع الحق والحق مع العلی

وَ سَقــــــاهُمْ رَبُّهُــــمْ شَرابـــــاً طَــــهُوراً
علی مع الحق والحق مع العلی

علی مع الحق والحق مع العلی

وَ سَقــــــاهُمْ رَبُّهُــــمْ شَرابـــــاً طَــــهُوراً

مقصود از این ولاء چیست ؟

مقصود از این ولاء چیست ، آیا صرفا محبت و

ارادت خاصی است که مردم باید نسبت به آن حضرت داشته باشند یا بالاتر
از این است ، مطلبی است که عن قریب درباره اش سخن خواهیم گفت فعلا
سخن ما در این است که برخلاف تصور بعضی از علمای اهل تسنن ، مفاد این‏
آیه ، ولاء خاص است نه ولاء عام . ولاء امامت و پیشوایی ، و به عبارت دیگر مقام مرجعیت دینی ، یعنی‏ 
مقامی که دیگران باید از وی پیروی کنند ، او را الگوی اعمال و رفتار
خویش قرار دهند و دستورات دینی را از او بیاموزند ، و به عبارت دیگر
زعامت دینی . چنین مقامی مستلزم عصمت است ، و 
چنین کسی قول و عملش سند و حجت است برای دیگران این همان منصبی است‏
که قرآن کریم درباره پیغمبر اکرم می‏فرماید :
« لقد کان لکم فی رسول الله اسوش حسنة لمن کان یرجوا الله و الیوم الاخر
و ذکر الله کثیرا: برای شما در ( رفتار ) فرستاده خدا پیروی ای نیکوست برای آنان که‏ 
امیدوار به خدا و روز دیگرند و خدا را بسیار یاد کنند .
قل ان کنتم تحبون الله فاتبعونی یحببکم الله و یغفر لکم ذنوبکم‏غ (2).
بگو اگر خدا را دوست دارید از من پیروی کنید ، تا خدا شما را دوست‏
بدارد و گناهانتان را بیامرزد .
در این آیات رسول الله را الگویی معرفی کرده که مردم باید رفتار و
اخلاقشان را با رفتار و اخلاق او تطبیق دهند و او را مقتدای خویش سازند ،
و این خود دلیل عصمت آن حضرت است از گناه و خطا ، زیرا اگر خطا و
گناهی ممکن بود از او صادر گردد دیگر جا نداشت خدای متعال او را پیشوا و
مقتدا معرفی کند .
این مقام پس از پیغمبر به اهل البیت رسید و بر طبق روایتی که اکثر
علمای اهل سنت در کتب سیره و تاریخ و کتب روایت خود از قریب سی نفر
از صحابه پیغمبر نقل کرده اند اهل البیت را
به پیشوایی و امامت برگزید ، فرمود :
« انی تارک فیکم الثقلین : کتاب الله و عترتی اهل بیتی ، و انهما لن‏
یفترقا حتی یردا علی الحوض ، فلا تقدموهما فتهلکوا ، و لا تقصروا عنهما
فتهلکوا ، و لا تعلموهم فانهم أعلم منکم »
من در بین شما دو چیز ارزنده را باقی می‏گذارم : کتاب خدا و اهل بیتم‏
را آنها جدا نگردند تا در حوض کوثر بر من وارد آیند بر آنها پیشی نگیرید
که تباه شوید ، و از آنها کوتاهی نکنید که تباه شوید ، و به آنان‏
نیاموزید که از شما داناترند
در اینجا پیغمبر ، اهل البیت را درست قرین و توأم کتاب خدا قرار
می‏دهد و خدا درباره کتابش می‏فرماید :
« لا یاتیه الباطل من بین یدیه و لا من خلفه
 باطل و نادرستی نه از پیش رو و نه از پشت سر به آن راه نمی‏یابد . 
و اگر اهل البیت گرد باطل و نادرستی می‏گشتند ، اینچنین قرین و توأم‏
کتاب قرار نمی‏گرفتند ، و اگر همچون نبی اکرم از گناه و خطا معصوم و منزه‏
نمی‏بودند اینچنین به جای وی پیشوا و مقتدا نمی‏شدند... 
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.