علی مع الحق والحق مع العلی

علی مع الحق والحق مع العلی

وَ سَقــــــاهُمْ رَبُّهُــــمْ شَرابـــــاً طَــــهُوراً
علی مع الحق والحق مع العلی

علی مع الحق والحق مع العلی

وَ سَقــــــاهُمْ رَبُّهُــــمْ شَرابـــــاً طَــــهُوراً

معارفی از شب قدر(2)

سلام از جنبة صفات یعنی صفات منفی آنجا نیست، تماماً صفات مثبت است. سلام از جنبه رفتار یعنی رفتار بی‌خودی آنجا نیست، رفتار منفی نیست. تماماً رفتار مثبت است. تا اذان صبح ﴿هِیَ حَتَّى مَطْلَعِ الْفَجْرِ این ماجرا ادامه دارد. البته این‌ها بحث‌های زیادی هم دارد. مثلاً ﴿هِیَ حَتَّى مَطْلَعِ الْفَجْرِ را می‌شود تا اذان صبح مطرح کرد و هم می‌توان تا صبح ظهور گرفت. ما می‌خواهیم از عبارت ﴿تَنَزَّلُ الْمَلائِکَةُ وَ الرُّوحُ وارد این سوره شویم، یعنی ملائک و الروح نازل می‌شوند.

﴿ تَنَزَّلُ الْمَلائِکَةُ وَ الرُّوحُ ، روح موجودی بسیار برتر از ملائکه و بسیار با فضیلت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تر از ملائکه است. الروح در شب قدر نازل می‌شود. ملائک هم همراه الروح می‌آیند. در نظام عالم چیزی به نام «جلال» وجود دارد. در آیه آخر سوره الرحمن شما ﴿ذِی الْجَلالِ وَ الْإِکْرامِ را می‌خوانید. «ذوالجلال» دو بار در قرآن آمده. مخلوقات از هیبت ذوالجلال، اصلاً دهانشان در مقابل صاحبِ جلال باز‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ نمی‌شود تا بخواهند صحبت کنند. بحث هیبت خیلی پررنگ است، اما در آسمان‌ها و زمین، چون حجاب‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها و پرده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها زیاد است، به‌تدریج کمرنگ می‌شود. در دنیا ما خودمان راحت فکر می‌کنیم تصمیم می‌گیریم، هر کاری دل‌مان می‌خواهد انجام می‌دهیم. می‌گویی: فلانی از خدا‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ نمی‌ترسی! می‌گوید: از خدا! برای چه از خدا بترسم. برای چه از خدا بترسم؟ مگر خدا ترس دارد؟! اما آن بالاتر‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها یک مقدار ماجرا فرق می‌کند. ابّهت صحنه زیاد است، هم عظمت صحنه خیلی زیاد است هم ابّهت صحنه. مثلاً در مراسم شب قدر ببینید! الروح می‌خواهد نازل شود، ملائک در نورِ الروح می‌آیند. ملائک متکی به الروح جلو می‌آیند، با این حال ﴿بِإِذْنِ رَبِّهِمْ، باید با إذن بیایند...









نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.