ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 |
29 | 30 | 31 |
بدان که امام را نمى شناسند مگر خدا و رسول صلى الله علیه و آله و امام ونایب امام
، و آنچه از اوصاف خلفاء
الله از صدر آدم الى انقراض العالم بر زبانها و گوشها جارى و سارى شده و مى شود، نیست مگر از
هزار هزار، یک حرف بلکه نصف حرفى-چون مرتبه امامت که به ولایت و خلافت تعبیر شود، حقیقت آن
که ولایت مطلقه و خلافت کبرى است ، فوق مرتبه امکان و تحت مقام وجوب بود و از درک مدرِک
امکانى خارج بود در ذکر محامد بر صفات جلال که تنزیه صرف و سلب محضند و بعض اضافات ، اقصار
فرمود و از این جهت بود که ملائکه در خلافت حضرت آدم علیه السلام زبان (( اتجعل فیها من یفسد
فیها)) گشودند و بعد از ظهور، اعتراف به عجز و قصور نمودند و باید معلوم شود که ولایت مطلقه که
روح نبوت و رسالت مطلقه است در هیچ یک از انبیاء و اولیاء علیهم السلام ظهور نیافته سواى پیغمبر
ما محمد مصطفى صلى الله علیه و آله و اوصیاء خاصه آنجناب علیهم السلام و از این جهت بود که هیچ
یک شرافت خاتمیت نیافتند و از مرتبه تابعیت ، تجاوز نکردند که تمام انبیاء و اولیاء علیهم السلام در
تحت لواى محمدى صلى الله علیه و آله و از جمله شیعیان علوى علیه السلام خواهند بود.
برگرفته از کتاب سعادت نامه آیت الله ملامحمدگنابادی