مقصود از این ولاء چیست ، آیا صرفا محبت و
ارادت خاصی است که مردم باید نسبت به آن حضرت داشته باشند یا بالاتر از این است
، مطلبی است که عن قریب درباره اش سخن خواهیم گفت فعلا سخن ما در این است که
برخلاف تصور بعضی از علمای اهل تسنن ، مفاد این آیه ، ولاء خاص است نه ولاء
عام . ولاء امامت و پیشوایی ، و به عبارت دیگر مقام مرجعیت دینی ، یعنی مقامی که
دیگران باید از وی پیروی کنند ، او را الگوی اعمال و رفتار خویش قرار دهند و
دستورات دینی را از او بیاموزند ، و به عبارت دیگر زعامت دینی . چنین مقامی
مستلزم عصمت است ، و
چنین کسی قول و عملش سند و حجت است برای دیگران این همان منصبی است که قرآن
کریم درباره پیغمبر اکرم میفرماید : « لقد کان لکم فی رسول الله اسوش حسنة لمن
کان یرجوا الله و الیوم الاخر و ذکر الله کثیرا: برای شما در ( رفتار ) فرستاده خدا پیروی ای نیکوست برای آنان که امیدوار به
خدا و روز دیگرند و خدا را بسیار یاد کنند . قل ان کنتم تحبون الله فاتبعونی یحببکم الله و یغفر لکم ذنوبکمغ (2). بگو اگر
خدا را دوست دارید از من پیروی کنید ، تا خدا شما را دوست بدارد و گناهانتان
را بیامرزد . در این آیات رسول الله را الگویی معرفی کرده که مردم باید رفتار و
اخلاقشان را با رفتار و اخلاق او تطبیق دهند و او را مقتدای خویش سازند ، و
این خود دلیل عصمت آن حضرت است از گناه و خطا ، زیرا اگر خطا و گناهی ممکن بود
از او صادر گردد دیگر جا نداشت خدای متعال او را پیشوا و مقتدا معرفی کند .
این مقام پس از پیغمبر به اهل البیت رسید و بر طبق روایتی که اکثر علمای
اهل سنت در کتب سیره و تاریخ و کتب روایت خود از قریب سی نفر از صحابه پیغمبر
نقل کرده اند اهل البیت را
به پیشوایی و امامت برگزید ، فرمود : « انی تارک فیکم الثقلین : کتاب الله و
عترتی اهل بیتی ، و انهما لن یفترقا حتی یردا علی الحوض ، فلا تقدموهما
فتهلکوا ، و لا تقصروا عنهما فتهلکوا ، و لا تعلموهم فانهم أعلم منکم » من در بین شما دو چیز ارزنده را باقی میگذارم : کتاب خدا و اهل بیتم را آنها
جدا نگردند تا در حوض کوثر بر من وارد آیند بر آنها پیشی نگیرید که تباه شوید ،
و از آنها کوتاهی نکنید که تباه شوید ، و به آنان نیاموزید که از شما داناترند
در اینجا پیغمبر ، اهل البیت را درست قرین و توأم کتاب خدا قرار میدهد و
خدا درباره کتابش میفرماید : « لا یاتیه الباطل من بین یدیه و لا من خلفه باطل و نادرستی نه از پیش رو و نه از پشت سر به آن راه نمییابد . و اگر اهل
البیت گرد باطل و نادرستی میگشتند ، اینچنین قرین و توأم کتاب قرار
نمیگرفتند ، و اگر همچون نبی اکرم از گناه و خطا معصوم و منزه نمیبودند
اینچنین به جای وی پیشوا و مقتدا نمیشدند... | | |